Samsung Galaxy Camera.

11:21:00 pm

Asslamualaikum.


Alhamdulillah dengan rezeki yang aku earn melalui my humble D'Acya Collection , buat kali pertamanya aku membelanjakan sedikit untuk kepuasan diri. HEHE.

Dan ape yang aku beli?

Samsung Galaxy Camera.

Oii pehal tiba tiba beli samsung nih?

HAHA.

Why kamera?
Cenggini, kan hari tu aku ade kamera DSLR Canon 550D, (walaupun tak seberapa, tapi aku sayang tau. and aku puas hati dengan kualiti gambar die!!)
Pastu ade lah seorang kawan kepada kawan ni pinjam, nak buat assignment katanya.
Oleh kerana aku kenal die, aku berbaik hati lah nak pinjamkan die.
Sekali pinjam, hameekkkk!! berbulan bulan. aku nak minta balik pun susah nak dapatkan. siap aku kena pegi tempat die plak tu. bukannye nak hantar tempat aku.

Bile dah dapat balik, lens dah ade fungus, cover lens dah hilang, getah kat tempat mata dah hilang, autofocus dah rosak.

Haihh...cam ni la kan manners. dah pinjam, siap nak buat harta, pastu tak jaga elok elok.

Serius aku serik.

Padahal aku jaga kamera tu macam baby. Bende bukan murah beb.

Anywayyy...so aku merasakan tahun ni tak lengkap tanpa kamera. Aku pun decide nak beli kamera. Tapi aku taknak DSLR. Sebab:

1)Susah nak jaga.
2)Berat
3)Berat.
4)Berat.

Maka dengan bersemangatnya aku menggunakan khidmat google untuk cari the best compact kamera. OFCOURSE, bukan Samsung Galaxy ni yang keluar. HEHE.

Tapi kawan kawan aku dah lame beli kamera ni. since launch tahun lepas. september-november camtu kot? So aku cam jelly jelly laaa..nak gakkk...dengar dengar gempak ann...leh connect to internet lah pe bagai.

Ini lah die, taraaaaa




Ape yang best, lens die jenis wide 23mm. 16 MP. boleh zoom in 21x. 


Nampak tak tu, "Powered by: Hotlink". Masa beli ni, dia bagi package terus dengan simcard Hotlink. Sebab...jeng jeng jengggg...bukan sahaja Wifi, tapi kamera ni juga boleh menerima simcard broadband. maksudnya still boleh online kat mana mana aslakan ade line 3g!! Coool tak kamera camni?

Lets check it outtt ape yang kita boleh buat dengan kamera ni ehh..



Ok, ni bile kamera dah on. Kat sini ade button Auto (For noob), Smart (For separa noob separa expert), Expert ..(For yang expert lah!)

Auto tu, tahu lah kan. die auto adjust. kite tak perlu nak adjust brightnes shutter die sume. 

Smart. Yang ni memang smart!!!


Woott woottt.. kat sini die cam sediakan la kita nak ambik gambar night ke, fireworks ker..sunset keee...sangat easy untuk kite. die dah adjust kan semua for the best quality.



ni kitorang guna light trace. HAHA. poyo semua nak buat art guna bungapi time nih. And nampak tak ke-wide-an gambar die. HEWHEWHEW.

Function lain aku tak try lagi ..soon aku try okeh. nanti i update kat sini yerrr..

Alright. now the best part of all!. tadi cite pasal Smart. Now Expert. Homaiggoodddd...

This is the coolest. Even it is a compact camera, tapi kita masih boleh feel macam guna DSLR. Sebab, tinguk lah ni!


For those yang suka pakai DSLR, korang mesti tahu apa function ni semua. Yessss... ade button Aperture, Shutter speed, and EV. Korang boleh adjust adjust same macam pakai DSLR. Cool an?




Selain daripada tu, camera ni menggunakan android. So sama je macam pakai handphone or tab samsung. 




tingok la tu..boleh wechat bagai. Texting email ape semua main game memang no problem. Tapi tak boleh digunakan untuk call call orang. hehe

Sekian terima kasih :)

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe