Migraine.

2:30:00 am

Assalmualaikum...

Siang tadi aku pegi Sunway Pyramid sekejap, sebab ade hal. Balik je dari Sunway, mata mengantuk gile. pukul 4 petang time tu. aku pun layankan, bawa tido, sampai pukul 7 jugak aku terlelap. ade la dalam 3 jam aku tido kan. bangun jekk, mak aihh, migraine pulak.. ni yang tak best nih..

Aku malas sangat nak mencapai ubat, malas sangat nak makan ubat. aku biar je sampai lah kul 11 malam, bertambah sakit. last-last surrender jugak, cari jugak ubat. huhu. lepas makan ubat layan la tv. haaa..elok la tu..dah migraine pegi lagi tinguk tv tu. dah la time migraine ni nak tinguk benda bercahaya memang tak boleh. dah tuuuuuu,,, tak membawa kesan la ubat yang aku telan tadi!

dah kul 12 tengah malam, sakit makin teruk. aku dah sendawa angin, menunjukkan aku nak masuk fasa loya. okayy paling tak best. sesungguhnye aku nak sangat bukak laptop and update blog. tapi apakan daya, aku dah try, sungguh bertambah sakit!! aku pergi masuk toilet, basahkan kepala. kurang lah sikit.

kul 1 pagi, nak tido, biar migraine reda, tapi tak dapat. sebab aku dah terlebih tido. dan itu lah penyebab aku migraine. kalau aku pakse tido lagi, confirm makin teruk. sekali lagi aku pegi cari ubat, kali ni aku cari panadol active fast. alhamdulillah, okay la siket. ni yang boleh dah bukak laptop and update blog. aaaahhh...~

Migraine, or migrain, bende same je. macam mane nak tahu kite ni migraine or sakit kepala biase? migraine is bile kite sakit kat kepala, only one side. either kiri, or kanan. kalau kes aku, usually kiri. and then rase berdenyut-denyut. kalau di biarkan, boleh berasa loya, and even worse, leh muntah. kalau aku dah migraine, hah! elakkan lah di tempat yang bercahaya terang benderang, and bunyi bising semua. urgghhh..seksaaa! kalau sakit kepala biasa pulak, sakit kite dapat rasa di kedua-dua belah kepala. and bile di biarkan kite akan rase melayang-layang, u know...macam di awangan...ahaa..pastu sakit tengkuk, macam pandangan jadi upside down.

Beza tau migraine dengan sakit kepala. And migraine pun ade jenis-jenis die, aura lah...with no aura lahh...korang rajin, bacalah kat website, banyak info leh cari!

Dalam website ade banyak petua untuk menghilangkan migraine. tapi satuuuu pun aku tak pernah try. mahahahah! bkn ape, bile dah migraine tu, rase tak berdaya sangat. nak gi capai santan lah, asam jawa lah..ape lah. adehhh....

Actually aku takut penyakit ni bukan sekadar migraine yang aku sangkakan. sebab ade satu kes ni, a friend of mine, baru-baru ni meninggal di sebabkan ketumbuhan kat dalam otak, kenser lah. die hanya tahu die menghidap kenser pada stage 3. which, harapan nak sembuh memang tipis. the thing is, before before that, bile die check, doct cakap it was only migraine. nothing to be worried about. but it turned out, Cancer.

That's why, last week, i went to see a doctor about this ache. and i told him the story of my friend. and the doct just senyum..

doctor : the case is like 1 : 200000, its very rare. you just sakit kepala and very sensitive to light.     nothing more. the cancer is when you see zigzag time sakit kepala, or u might see lines, getting bigger and so on. in your case, i don't think it is cancer.
me: should i do further check up, MRI maybe?
doctor : for now lets just try the medicines i'll give you. if it doesn't work out, then i will refer u to do MRI at hospital. but MRI is the last option la, because u should know ape kesan buat MRI. If possible, kite avoid.
me: okay, is there is any medicine to cure this thing?
doctor : up until now, there is no such thing. as far as i know lah...only, we can reduce the pain, we can slow it down...jaga makan, jangan stress sangat.

We can read a lot of info kat dalam website, kat magazine, but yang penting kite kenalpasti dulu sakit yang kite ade. so, jumpe lah doctor yeepp..aku ade jugak bukak website, banyak la orang cerita pasal sakit kepala and migraine ni. and ade some part tu info die bercanggah. so, for kepastian, ask the doctor lah. orang ni tulis macam-macam, kesahihannye belum tentu. ye tak?

Mengikut ape yang aku pernah alami lah, migraine aku ni akan menyerang aku bile aku makan cekodok. HAHA! tak lah. aku tak perasan sangat ape kaitan migraine dengan pemakanan aku. tapi based on ape yang aku baca, bile aku makan makanan yang mengandungi chocolate, such as milo, kek secret recipe, also makan benda-benda yang masam, (memang favorite aku la kan!) boleh menyebabkan migraine.

Dan jugak, bile aku terlebih tido. (HEHE..! musim hujan, memang best la nak layan tido. what to do?!) bile tido dalam keadaan terang benderang (Tido ngan lampu terpasang) , bile crowded sangat, bile penat sangat, bile lapar sangat, memang dengan pantas cik migraine datang! Also, bile dapat berita yang menyakitkan ati, stress, hahhh....terus, tanpa berlengahhh...sakit kat kepala!!

Bile migraine, memang boleh potong mood aku. aku akan jadi senyap, and senyap lahhh..because, susah nak explain, sebab, memang sakit.

so, ape yang aku nak buat, aku nak cabar diri aku untuk jaga pemakanan aku. bolehh? aku dah selalu sangat diserang migraine. dalam seminggu ade lah 2-3 kali. kalau dulu, dalam sebulan 2-3 kali. sekarang dah kerap. aihh..tak best tak best....! so, from now on, mari kita amalkan pemakanan sihat! mariiiii....





P/S : other people may sees you as a brave person because you are kind of person who "speak out loud"..but doesn't mean you can speak anything without considering other people's feelings. just remember, no one is perfect. you also not perfect. stop being so judgmental. if u want to be listened, u should try to listen to what other people wanna say too. life not always go with the flow u want it to be. sometimes, you need to bend with the situation. just because you are many, doesn't meant you are right. THINK THINK THINK!!




You Might Also Like

1 comments

  1. Migraine. - I Told You About This. >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Migraine. - I Told You About This. >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Migraine. - I Told You About This. >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe