Alahai DSLR ku.

12:28:00 am

Assalammualaikum..

Perasan tak bebrape tahun lepas, ade trend yang melanda bumi Malaysia bila semua orang nak beli kamera DSLR. Time tu kat mana mana akan nampak orang gantung kamera jalan jalan kat kotaraya. semua bajet photographer professioNAL!. AND, time tu jugak lah abang abang photographer ni market gilossssss..HOT NAK MAMPUSS!! HAHA! so ramai lah yang bercita cita nak jadi photographer. INCLUDING me, i guess?? HUKHUK. T-T

My first camera was NIKON D3000. Paling basic punye DSLR from Nikon. tak sampai beberape bulan aku pindah pada CANON 550D. tu je yang mampu ye anda anda sekalian. aku beli time die baru release okay..kire berdarah gak hidung time nak bayar..SOBSS SOBS T-T .tapi aku kire berpuas hati jugak la dengan Canon 550D, gambar die cantik jugak. di tambah plak dengan accessories lighting die, battery grip die, and beberape accessories yang aku dah lupe, WAH...aku dah boleh jadi PROFESIONAL PHOTOGRAPHER nih.!HAHA. im 22 and im so naive.

Time tu aku dengan ex aku lagi, so kitorang macam plan plan laaa to start business photography nih. It was not easy lah actually to be a photographer yang berjaya. Korang pernah dengar kan name/team photographer yang famous kat Malaysia nie. contohnye, Saiful Nang (candid syndrome), Amri Ginang, Annas Aeskey, Mukhriz Latif, dan ramai lagi lah kalau aku nak sebutkan. definitely untuk jadi terbaik macam diorang ni memerlukan usaha yang banyak lah..

ade beribu photographer kat malaysia ni..bermacam macam package..so ape sebenarnye orang pandang time nak pilih photographer nie? Kos? Kualiti? or Popularity ke?

Photographer ade yang famous sebab kualiti, diorang memang bagus, ade yang famous sebab diorang ramai kawan tapi gambar cam haram. KUIKUI. Kidding.

Ramai orang anggap kerja photographer ni senang, ambik gambar then edit sikit pastu dah. tapi payment nak mahal mahal? HELLO..tak semudah itu okay.ambik gambar bukan sekadar snap snap macam tu je. kena ade moment die, angle die, and yang penting bile gambar tu ade soul die, confirm jadi menarik tertarik kau memang dabommmbbbb!!!! tapi tu lah yang selalu kurang dalam gambar gambar photgrapher yang baru nak naik lagi lagi photgrapher wedding punye event, TAKDE SOUL (okay sebnarnye bab soul ni aku dapat hasil perbualan aku ngan kamal kat mapley dulu. HUHU.) bile tinguk gambar tu, just biase, takde rase macam WOWW! editing cantik, angle cantik, tapi tak ade cerita, tak ade soul, tak ade moment.

Pastu pasal editing plak, usually bagi photographer ni lagi lagi yang tak ade modal nak hire orang untuk edit gambar, diorang akan buat sendiri. to edit gambar satu satu tu memang sangat penat. nk masukkan dalam album, nak prepare untuk frame lagi, untuk photobook lagi, sometimes ade yang nak complete dengan megazine lagi. its a lot of work actually.

I must say, photographer nampak remeh, tapi diorang jugak menggalas beban yang boleh tahan berat la. contohnye wedding photographer, diorang di beri kepercayaan untuk mengambil gambar and merakamkan setiap moment indah time event tu. event yang mungkin hanya sekali dalam seumur hidup. takade ulangtayang, so kena ambik gambar yang terbaik time tu jugak. wedding is a big moment for everyone. so mestilah orang berharap dapat gambar yang cantik, yang bile kite frame, gantung kat rumah, even dah 20 tahun berlalu, bile kite tinguk gambar tu, still rase moment tu.

Therefore, jangan lah pandang rendah pada photographer ni okay.

Aiseyyh....bunyi macam terer sangat aku nih bab photgraphy. bahahahaha..Padahal, tak ade lah pun. Actually aku teringat kisah aku nak jadi photographer ni after tinguk gambar gambar wedding liyana jasmey. cantik cantik semuanye..bestnye kaweennn!

ALSO, this one good friend, Asyraff Photography, still new, but i know he will be a great photographer. :)
.
.
.
.
Ohhhh....so ape dah jadi dengan DSLR Canon 550D aku tu? last year one friend ni call kata nak pinjam kamera tu for his assignment. i tell you laa, sepanjang dalam jagaan aku, kamera tu macam baby yang baru lahir. aku memang jaga kaw kaw. since aku kenal kawan aku ni, so macam tah aku pun tak pasti kenapa aku percaya sangat untuk bagi die pegang lama lama. monthsssss jugak lah.

Bile aku dapat balik kamera tu, lens cover hilang, getah kat bahagian mata hilang, lens plak dah ade fungus, and then i dont know ape yang die dah buat sampai setiap gambar yang aku ambik jadi burn. color dah tak betul. Pastu lense dah tak boleh focus. Bile di tanye pada kawan aku tu, die cakap tak tahu.

SO, pengajarannye, barang barang berharga macam tu, kite kena pandai jaga and jangan mudah percaya sangat kat orang. also, kite kena tau manners dalam meminjam barang orang kann...kena la jaga baik baik, bile kite return, biarlah benda tu masih sama seperti time kite pinjam.

sekarangni, aku dah tak boleh guna lah kamera aku. nak beli lense baru, mahal. hurm...pasrah je laa...















You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe