Right decision for them, but hard for me.

2:13:00 pm

Saban hari ayah aku call, "bile nak balik..?" ... nampaknye, memang aku akan balik sabah for good, dalam mase terdekat ni. niat hati nak kerja kat sini, tapi aku dah penat nak melawan arus, penat berdiri teguh dengan pendirian. keluarga tetap mahukan aku pulang dan bekerja kat sabah. Aku pernah tanye kat abang sulung aku "tak boleh ke kalau aku nak keje kat KL je?" (kalau bahasa kitorang "aku" tu tak kasar..normal.tapi "kau" memang kasar. ) abang aku cakap "Anywhere, asalkan kerja." Well at least abang aku yang sulung ni kasi. parents aku kalau pasal ape2 decision, dorang akan cakap "tanya abang". tapi even abang dah kasi green light macam tu, ayah tetap gak tanye "bile nak balik?keje kat sini" haihhh....



Why eh aku taknak keje kat sabah? ermm, sebab ape yang aku nampak kat sekeliling aku kut? most of ahli keluarga aku berada dalam bidang yang same macam aku. so aku macam dah nampak cane peginye..and aku taknak macam tu..rugi..aku nak do something with life. bukanye pagi, bangun gi keje, malam balik. esoknye same gak, pagi, bangun gi keje, malam balik. macam tu la rutin 365 hari. yepp memang kena kerja, tapi in between, i should have something meaningful. i have dreams. i want to pursue my dreams. tak nak kerje pagi ptg siang malam tapi kerier di takuk yang same. scary wehh.. aku faham.kite plan, tapi rezeki semua di tangan tuhan...but whats in future, scary nak tahu.  lets imagine if aku keje kat sabah. tinggal kat rumah family ofcourse, pagi keje, malam balik, tido. esok pagi keje, malam balik, tido. isnin sampai jumaat, mcm tu. then weekend, pagi bangun lewat siket, siang2 pegi pasar beli sayur, lepastu balik rumah duk tinguk tv sampai malam. tido. then isnin dtg balik, so pagi gi keje, malam balik, tido. rotation macam tu je smpai akhir tahun. takde adventure. pemandangan pun tak luas. My family kinda biase2 je. bukan jenis yang buat outdoor, bkn jenis adventure. my mum always argue with me dalam outdoor. contoh macam aku cakap kat mama aku nk buat bungee jumping. then die akan cakap "kalau tali die putus mcam mana? kalau jatuh macam mana?" hahah...comel lah mak aku ni. ade sekali tu aku tanye abang aku "boleh tak aku nak amik lesen diving?" ..abang aku jawab simple je. "tak boleh". macam time skang ni if aku bgtau kat bapa aku "mnggu depan nak gi panjat gunung"..bapa aku mesti tak kasi.. "buat apa panjat gunung? keunar-unaran! " (opss..bahasa sabah...susah nak explain.) hahahha. dari kecik memang ktorang dengan set minded macam tu. thats why, umur dah 2* ni pun tu tak pernah ni tak pernah buat. but NO, i dont blame my parents,i dont blame anyone, they just worried, and outdoor bukan favorite dorg. i know. i understand, :)

tapi this is my dad, my parents, my family. aku pernah memberontak dalam hati sendiri, bertanye "why? just this once, only this time, i want to make my own decision." ...aku post kat twitter tak silap. then a good friend of mine replied "boleh, tapi abg cakap kahwin dulu". well, i hate the answer. but actually she was right. aku anak permpuan, anak bongsu, memang life macam tu. keselamatan aku, kebajikan aku, semua di tanggung oleh abang aku, ayah aku. people said, kite kena fight for what we want, for cita2 kite. aku pegang kata2 tu. aku sayangkan ape yang aku ade kat sini, aku sayangkan kawan2 aku kat sini, aku ade kete sendiri, aku ade orang yg aku cinta kat sini.. tapi at the same time, aku sayangkan family aku, aku hormat parents aku..if itu lah permintaan die, then itulah yang akan aku tunaikan. :')



P/s: my friend once asked me, "nak aku carikan bf tak utk ko?ko nak org macam mane?".. satu je ciri2 yg aku cakap, "aku nak somoene yg iron baju sebelum keluar rumah. even tshirt biase je".. member aku terus give up. susah la nak cri org mcm tu katenye. aku senyum je la :)

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe