Roda sentiasa berputar.

10:47:00 am

Raya tahun ni, seperti biasa cikgu tadika aku, yang ajar aku mengenal abc, mengenal nombor, ajar aku basic membaca, basic mengira, datang beraya ke rumah. tapi kali ni tahun ke-2 cikgu Maskonah beraya dalam keadaan macamni, tubuh yang sangat kurus. kulit gelap, kering dan kaku. Mama cakap cikgu mengihdap penyakit saraf. wallahua'lam. aku ingat lagi raya tahun lepas, first time nampak cikgu Maskonah macam tu, terkejut gile. cikgu Maskonah memang bertubuh pendek, tapi badan die berisi. Dia seorang yang sangat ceria. ade husband yang ceria jugak, which, husband die tu my uncle. orang memang suke kat cikgu Maskonah ni. die sangat baik. mase jadi cikgu aku dulu pun, memang die sangat baik. pendek kata, semua kanak2 kat kg tu, die la yang ajar dorg mengenal abc.

*update 11 March 2017 : Cikgu Maskonah telah meniggal dunia pada tahun lepas, 2016. Al-Fatihah.

aku tanye mama, kenapa cikgu boleh jadi macam tu. die sakit ape? mama cakap die ade sakit saraf. tu je yang mama tahu. keadaan cikgu memang sedih sangat. suare tak loud macam dulu. badan kecik gile..tinggal tulang je. berjalan pun perlahan. mase bersalaman, terase kulit yang keras dan kaku. Allahuakbar. tak tau macam mana nak gambarkan perasaan time tu. mama cakap, cikgu Maskonah masih bekerja sebagai guru tadika kt kg lagi. i was like, "WHY??????" . die sepatutnye berehat kat rumah. macam mana nak handle kanak2 kat kelas dengan keadaan macam tu. mama just cakap, diorang sekeluarga memang tak berdaya, ade anak2 yang perlu di besarkan. di sebabkan keadaan keluarga yang tak berduit, cikgu Maskonah terpakse bekerja jugak.  :'(

Kat kg, rumah aku bersebelahan dengan rumah nenek bongsu. ape tu nenek bongsu? haha...okay erm nenek aku punye adik bongsu. so ktorang panggil "nenek bongsu". since die suami isteri pun dua2 bongsu, so ktorang panggil isteri die "nenek bongsu bini" ngan "nenek bongsu laki". huhuhu..

nenek bongsu dah tua sengat. nak masuk 80 mungkin? ade 5 orang anak yang dah besar2. selama ni, nenek bongsu memang dah tak kerja. dah tua kan, biarla anak2 yang tanggung. aku pun tak sure sangat macam mane cite ni leh terkeluar between aku ngan abang aku. time raya tu la, abang aku cite, nenek bongsu laki keje sebagai sekuriti. baru je start. agak terkejut jugak la. and sedih. sebab tinguk keadaan nenek bongsu laki, tak berape nak berdaya, kalau orang brunei cakap "tak barape cakah". macam mane nak lawan or kejar pencuri ke ape dengan keadaan macam tu. plus, merbahaya kut? kalau ade org nak merompak, mesti nenek bongsu yang kena dulu. nauzzubillah. Abang cakap, macam tu lah keadaan kalau dah terpakse. untuk menyara hidup. aku bukan nak judge anak2 die. tapi terdetik la di hati, sampainye hati dorang tinguk keadaan macam tu. well, setiap keluarga ade cerita. aku tak tau sangat. tak boleh nak comment sangat. abang cakap, kite yang melihat, just mampu tolong sedikit-sedikit. hulurkan ape yang patut. and setiap kali aku teringat, or terpandang gambar nenek bongsu laki dan bini,  sayu je hati. rase nak nangis.

Bende2 macam ni lah yang always keep me grounded. always remind aku tentang ketentuan Allah. tak semua org mampu. bende2 macam ni lah yang buat aku sentiasa beringat, tak lupe diri, tak tenggelam dengan kemewahan, tak sombong dengan orang lain, tak show off dengan ape yang ade. sometimes, or many times aku lupe, banyak membazir kat sana sini. tapi bende2 mcm ni buat aku sedar balik. sedar, untuk tak membazir. untuk berjimat. because in future, we never knw what destiny gonna bring us. jangan lupe, hidup ni macam roda. kadang2 kite kat atas. one day kite kat bawah. sedih sangat bile teringat orang yang dekat dengan kite, orang yang kite sayang, dalam keadaan macam tu.

:'(




You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe