Kaji sebelum cakap.

3:35:00 am

Rasanye tak ade orang yang suka bila orang lain cakap sesuatu yang tak betul pasal kita. boleh tersinggung perasaan and its not easy to heal perasaan yang tersinggung tu. People tend to make assumption about everyone.

"before you make assumption, learn the fact."

sebelum membuat andaian, kaji dahulu. aku baru update status tulis "i wanna rock and roll for whole night, i wanna party!". terus berduyun duyun nak kritik nak perli. walhal post tu sebenarnya lirik lagu yang sedang di mainkan kat tv time tinguk The Voice malam tu. lagu tu macam fun, so aku post lirik die dengan symbol 🎧🎼🎵🎶 to show that it was a song.

tanpa usul periksa, sesedap mulut orang nak perli aku sebab kata mereka aku nak berparti. HAHA. wehh tak buat pun lagi, even tak terasa pun nak buat. lagi menyedihkan bila most of them yang perli tu not even my friends. i dont even know them. so how could you say something mean for someone yang you tak kenal pun? HAHA. haiyooo..chill people, im a daddy's little girl, aku bukan orang yang enjoy berparti. teman teman rapat sudah tentu tahu sangat pasal ni. hahah. now, outsiders nak bashing aku, sudahnya aku just buat tak tahu je lah. betapa judgmental nye people nowadays. :)

i asked my friend, what she liked the most when reading blogs. she said, bloggers love to talk about isu isu semasa. thats make them interesting.

yeaaa even aku sendiri suke baca bloggers yang gah gah punye blog when they bercerita pasal isu semasa. fun. but i know that, before diorang menulis, diorang mesti dah learn the fact. so that they know what are they saying.

sometimes, aku ade jugak baca article pasal isu semasa, and sometimes dengar berita, but aku masih rase info yang aku tahu tu tak cukup untuk aku bercakap mengenai isu tu kat blog ni. aku takut kalau aku tersalah info. biar aku kaji betul betul baru aku berani nak cakap. lately memang agak susah siket nak dapatkan info, sebab before this, kalau ade ape ape aku akan terus search info kat website. since internet dah tak ade kat rumah, kinda hard. haiyoo..

macam kes bikers semalaysia protes bila dilabelkan sebagai "palesit jalanan" oleh wartawan tv3, itu lah akibatnya bila script tak di kaji betul betul sebelum di publish. sampai sekarang tak sudah even tv3 dah memohon maaf. kan abang bikers dah marah tuuuu.. HAHA. because u are talking something yang tak betul, and membuatkan beberape pihak tersinggung. macam tu lah jadinye.. huhu. tanggunglahh tuan punye badan ye.

terlajak perahu, boleh diundur. terlajak kata, buruk padahnya.

anywaysssss, tu je la yang aku nak cakap. dont be too judgmental. selidik dulu before nak perli or nak kutuk orang. (kenapa nak kutuk kutuk orang? bukannye elok pun. i think orang yang suke kutuk orang lain ni hanyalah orang yang suke jaga tepi kain orang. heh) last last bile dapat tahu bende sebenar tak macam yang korang fikir, korang gak malu? am i right? sometimes, things are wayyyyyy too complicated than what u see. u cannot simply assume and make conclusion. :)

have a beautiful dream everyone. goodnight. :*

p/s: kecoh jugak pasal hadis yang disebarkan, mengatakan murtad bagi sesiapa yang mengucapkan selamat kepada orang yang bukan islam. (dalam kes ni mengucapkan marry christmas lah) . tapi bile di rujuk semula kepada ustaz, rupenya hadis yang disebarkan tu palsu. tak ada pun hukum mengatakan murtad. cuma hukum mengucapkan selamat kepada orang yang bukan islam tu boleh jadi harus, and boleh jadi haram, bergantung pada keadaan die lah. i will post the link to explain this later okay? this is what hapend bile orang just click button share tanpa sebarang penyelidikan. mohon dikaji terlebih dahulu :)





You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe