vacation-sick!!

10:27:00 pm

Semenjak dua menjak ni, ramai pulak orang nak book aku pergi bercuti. amboii? ade yang kawan yang tak selalu contact pun, ajak pergi vacation. hehe..muke dah cop traveller ke?? phuhuiiii.. tak sikit pun lah. maybe diorang ajak sebab nak cukupkan quota la tu.. anyway thank you for all the invitations...! :D

when was the last time aku pergi bercuti? ohh..Krabi. dah lame jugak tu...to be honest, before this, me and my kawan kawan punye aim, first pergi Bali. Second pegi Krabi. so, hajat dah tercapai, terus aku tak tau next vacation kat mane.

Banyak lagi yang perlu aku belajar dalam ilmu merantau ni. setiap kali aku travel, sifu aku incek Asmahadi tu mesti geleng geleng kepala, "penat lah i nak ajar u ni." HAHA! mane tak nye, ape yang die ajar, aku tak praktikkan pun.. sudahnye, satu percutian yang tak berkualiti. aku gak yang banyak complaint nanti, sifu aku gak laa mangsa dengar complaint sume, and telinga aku tadah je la die bebel balik..padan muke kau syasyuuu..

sifu aku ni la yang membuka kepalaotak aku ni tentang kelebihan bila kita meluaskan pandangan, mencuba something new. kuat betul pengaruh die ni, sampai sekarang melekat kat kepalaotak aku. HAHA!

sebelum pergi bercuti sifu aku akan keluarkan satu soalan, "nanti kat sana nak buat ape?". ni soalan trick tau.. time ni aku tergaru garu nak jawab. kalau senyap, kena bebel. kalau kurang tepat, kena bebel. and usually memang kena bebel lah aku. so jawapan biase yang aku boleh bagi, "ye, ye. nanti kat sana i cari lah aktiviti aktiviti yang ade".

sebelum pegi bercuti tu, menurut sifu aku ni..ekekek.. survey ape yang ade kat tempat tu. so that kite boleh plan nanti ape yan kite boleh buat kat sana. bukan datan lenggang kangkung and then sampai sana baru nak garu kepala tiguk brochure. thats why boleh keluar soalan "nanti kat sana nak buat ape?"

to have that one good vacation, when the vacation, bukan just vacation. tapi dalam kite bercuti tu kite manambah ilmu, meluaskan pengetahuan, belajar tentang budaya orang, also, lagi menarik bila kita participate dengan activities yang ade.

do whatever you want, and not EVERYTHING yang orang buat kite kena ikut.. life is what we create it, remember?

pergi bercuti kat kawasan tepi pantai, tapi bile dah dekat pantai taknak sentuh air lah.. taknak berjemur lah..so what is the point pilih tempat percutian kat pantai?

pergi naik kereta berjam jam sanggup bayar tambang mahal untuk meet this special person who can do palm reading, bile dah sampai, datang nak tinguk orang tu je. kalau macam tu baik tinguk gambar kat google je? HAHA.

talk with the local. cook meggi tepi pantai, do parasailing, do diving, do hiking, do climbing, do anything..semua tu pengalaman kut.. hahah..

grab the oppurtunity, explore anything yang jarang kite jumpe. try something new, experience wont harm you. at least bile balik nanti, u have something to remember. plus, u can brag about it. ekeekekekek. kidding.

tapi tu semua my style of vacation lahh..some lebih prefer duduk hotel mahal, chill at local bar, and so on. its all up to us bebehh..!

among all kind of percutian kat dunia nie, i prefer to have percutian di tepi pantai. with beautiful view, ombak pantai yg kuat. kedamaian duduk di tepi pantai jauh dari kesesakan kotaraya (perghh ayat aku dah boleh masuk carpen dah ni! ) urghh best sangat. and ofcourse aku prefer yang low cost je.. :( pantai pantai kat luar Malaysia memang cantik, tapi lagi cantik yang ade kat dalam Malaysia, eheeee!!

baru beberapa kali aku merantau, and aku nak lagi and nak lagi. some yang so lucky sebab ade rezeki yang banyak untuk membolehkan diorang travel and travel and travel, its okay rezeki diorang. for me, a lot of hard work need to be done! uyeaahhh!!

my next dream vacation, Surat Thani. and Mabul. harap tercapailaahhh.. aamiin..

so ape lagi? proses pengumpulan duit bermula! Gudnight all.. :)



You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe