Paranoid. Phobia.

1:01:00 am

semua orang mesti familiar dengan perkataan "paranoid", also "phobia". but do we really understand ape itu paranoid? and ape itu phobia? selalu kite dengar org akan cakap,

ahmad: "wehh aku takut la nak main roller coaster, kang jadi ape ape kang"
khairul: "alaaaa ko ni paranoid sgt laaa!"

haaa betul tak penggunaan perkataan tu? aku try gak baca sedikit kat mana-mana, (kebanyakan article yg aku jumpe dalam bahase indonesia. urghh.. kurang ngerti donggg!) it says: paranoid adalah sejenis gangguan peribadi yang menyebabkan seseorang itu sentiasa berasa terancam bahawa ade orang akan menyakitinya. ahaaa.. faham tak? kalau tak faham baca 18 kali. confirm paham. heheh. dalam kebanyakan article yg aku baca, diorang tulis "orang". bukan "sesuatu". so, adakah maksud die di sini, paranoid tu adalah rase takut pada orang, takut orang lain akan buat sesuatu yang boleh menyakitkan kite. so, bile kite bercakap pasal sesuatu, contoh roller coaster tadi, tu bukan lah yang kite boleh panggil paranoid? Gitu?? Dr. Hajar please jawab. Eh? mane Dr. hajar ni..? tak de plakk..

contohnye macam ade seorang hamba Allah ni yang takut sangat orang lain nak rampas boyfriend die, padahal orang lain langsung tak terfikir pasal nak rampas boyfriend die. semua kawan-kawan perempuan die jadi suspek. so semua kawan-kawan die kena jauh dari boyfriend die. is that situation what we call as paranoid?

so ketakutan untuk naik roller coaster ni, boleh kite panggil "fear of roller coaster". kan? talking of fear, bukan kah lebih sesuai dengan "phobia". sebab, maksud phobia tu sendiri, perasaan takut yang berlebihan terhadap sesuatu. takut sesuatu itu akan mencederakan kite. phobia bole tercetus akibat dari pengalaman masa lampau yang mungkin buat someone tu rase takut nak mengalami lagi, or sebab sebab lain yang mendorong rase takut yang berlebihan. and phobia ade banyak term. for fear of roller coaster, kite panggil "coasterphobia".

contohnye, aku takut nak messege boyfriend sendiri untuk ajak die keluar sebab sebelum sebelum ni, ajak kan aku selalu tak di terima. since that, aku tak pernah dah messege boyfriend aku and ajak keluar sebab "im fear of rejection". CONTOH okayy..CONTOH!

fear of rejection kite panggil "aporriptophobia". haaa panjang kan. beratus senarai phobia yang ade kat dalam dunia ni. some yang aku suke,

Alliumphobia- Fear of garlic.
Arachibutyrophobia- Fear of peanut butter sticking to the roof
Cacophobia- Fear of ugliness.
Consecotaleophobia- Fear of chopsticks.
Dextrophobia- Fear of objects at the right side of the body.

and banyak lagi...! korang boleh check kat sini, http://phobialist.com/



so, what i think is, the term yang kite patut guna pada org yang takut buat bungee jumping, naik kapal terbang, naik kapal laut, is Phobia. and for paranoid, actually aku masih samar samar lagi. hope somebody can explain to me.

gangguan paranoid and phobia ni sebenarnye ade kebaikan dan keburukan die. kebaikan die kite akan jadi extra carefull lah dalam ape jugak yang kite buat. tapi yang tak bestnye, dalam pada mase yang sama kite akan hold ourself back. itu tak boleh, ini tak boleh. itu tak nak, ini tak nak. itu takut, ini takut. macam yang JayJay and Ian hitz.fm cakap

"you will never get beyond if you dont face your fear". is that how it sounds? yeah whatever, lebih kurang lah. yang bermaksud kita tak kan ke mana-mana kalau kite tak atasi rasa takut kite. sort of.

i have no better word to inspire mereka yang takut dalam semua benda, siapalah aku nak memperkatakan tentang ketakutan korang. all i wanna say is, bad things happen anywhere, anytime where God want it to be. even when u are standing, or sit, or sleep, tak kisah lah. if tuhan dah tentukan macam tu, tetap akan jadi jugak. but it doesnt mean kite tak payah berhati-hati, just because aku cakap macam tu korang terus jalan lenggang kangkung kat tengah jalan tanpa risaukan lori datang langgar korang. or korang selumbe berenang di tengah tengah kumpulan jerung. NO, still need to take care of yourself. everyone does.

aku ade cerita pasal seorang kawan abang aku. Arwah. die hanya berjalan di dalam rumah, and kepala terhentuk sedikit je kat pintu, beberape minit selepas tu, meninggal. tehentuk kat pintu je padahal? nampak tak? kun fayakun.

aku just nak cakap, why hold back. dunia ni cantik. maju selangkah and atasi ketakutan korang. kalau asyik hidup dalam ketakutan, semua tak jadi ape.

Assalamualaikum.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe